FANDOM

Andrew Lincoln - brytyjski aktor który wciela się w postać Ricka Grimesa w The Walking Dead AMC i Fear The Walking Dead.

Biografia

Andrew James Clutterbuck urodził się w Londynie, jest synem angielskiego inżyniera i południowo-afrykańskiej pielęgniarki. Jego rodzina przeprowadziła się do Hull gdy miał 18 miesięcy, a później do Bath, Somerset gdy miał osiem lub dziewięć lat.

Uczył się w Beechen Cliff School, gdzie w wieku 14 lat posiadał jego pierwszą aktorską rolę jako Artful Dodger w szkolnej produkcji "Oliver!". Spędził lato w National Youth Theatre w Londynie i wybrał aktorstwo jako przyszłą karierę.

Po ukończeniu szkoły, studiował w Royal Academy of Dramatic Art (RADA) i tam użył imienia i nazwiska "Andrew Lincoln" jako nazwy karierowej.

Kariera

Andrew Lincoln zadebiutował na ekranie w 1994 roku, zagrał epizodyczną rolę w emitowanym przez brytyjski Channel 4 serialu "Drop the Dead Donkey". Przełom w jego karierze nastąpił gdy zagrał postać Edgara Cooka w popularnej nadawanej przez BBC produkcji "This Life". Jakiś czas później zaczął regularnie występować w brytyjskich produkcjach telewizyjnych. Dużą popularność przyniosły mu - rola nauczyciela Simona Caseya w "Nauczycielach" oraz rola wykładowcy uniwersyteckiego i psychologa Roberta Bridge'a w "Życie po życiu". Przygotowując się do roli w "Nauczycielach" przez kilka tygodni przyglądał się pracy swojego brata, który jest nauczycielem. Miał również możliwość wyreżyserować dwa odcinki tego serialu.

Pojawił się w wielu produkcjach kinowych i telewizyjnych, najbardziej znane to dramat "Human Traffic" (1999) i komedia romantyczna "To właśnie miłość" (2003). W 2009 roku zagrał Michaela Collinsa w dramacie fabularnym o lądowaniu Apollo 11 na Księzycu "Lot na Księżyc" oraz wystąpił w produkcji scenicznej "Parlour Song". Rok później zagrał, u boku Vanessy Paradis, w filmie "Heartbreaker. Licencja na uwodzenie" oraz wystąpił w serialu "Kontra: Zemsta". W kwietniu 2010 roku został wybrany do zagrania głównej roli, zastępcy szeryfa, Ricka Grimesa w amerykańskim serialu "The Walking Dead". Rola w serialu, który powstał na podstawie komiksu o tym samym tytule, przyniosła mu wielką popularność na świecie.

Życie prywatne

W 2006 roku Andrew Lincoln ożenił się z Gael Anderson, córką muzyka Jethro Tull Iana Andersona. Mają dwójkę dzieci, córkę Matilde i syna Arthura.

Filmografia

Filmy

  • 2010: "Heartbreaker. Licencja na uwodzenie"
  • 2010: "Made in Dagenham"
  • 2009: "Lot na Księżyc"
  • 2009: "Wichrowe Wzgórza"
  • 2008: "Play or Be Played"
  • 2008: "The Pro"
  • 2007: "This Life + 10"
  • 2006: "Burza hormonów"
  • 2006: "W cieniu matki"
  • 2006: "Jesteś taka piękna"
  • 2004: "Lie with Me"
  • 2004: "Przetrzymać tę miłość"
  • 2004: "Whose Baby?"
  • 2004: "Ellen MacArthur: The Search for Speed"
  • 2003: "To właśnie miłość"
  • 2003: "Stan umysłu"
  • 2000: "Gangster numer jeden"
  • 2000: "Bomber"
  • 2000: "Postać w kamieniu"
  • 2000: "Offending Angels"
  • 1999: "Human Traffic"
  • 1999: "A Man's Best Friend"
  • 1998: "Zrozumieć Jane"
  • 1997: "Kobieta w bieli"
  • 1996: "Over Here"
  • 1995: "Przeklęty Boston"
  • 1995: "N7"

Seriale

  • 2010-2014: "The Walking Dead"
  • 2010: "Kontra: Zemsta"
  • 2005: "Życie po życiu"
  • 2003: "Opowieści kanterberyjskie"
  • 2001-2004: "Nauczyciele"
  • 1999: "Szpital Holby City"
  • 1996-1997: "This Life"
  • 1990-1998: "Drop the Dead Donkey"

Ciekawostki

  • Lincoln przyznał, że pomimo tego, że gra główną postać w The Walking Dead, nie ogląda serialu.