FANDOM

Andrew Lincoln to brytyjski aktor który wcielił się w Ricka Grimesa w The Walking Dead AMC.

Biografia

Andrew James Clutterbuck urodził się w Londynie, jest synem angielskiego inżyniera i południowo-afrykańskiej pielęgniarki. Jego rodzina przeprowadziła się do Hull gdy miał 18 miesięcy, a później do Bath, Somerset gdy miał osiem lub dziewięć lat.

Uczył się w Beechen Cliff School, gdzie w wieku 14 lat posiadał jego pierwszą aktorską rolę jako Artful Dodger w szkolnej produkcji "Oliver!". Spędził lato w National Youth Theatre w Londynie i wybrał aktorstwo jako przyszłą karierę.

Po ukończeniu szkoły, studiował w Royal Academy of Dramatic Art (RADA) i tam użył imienia i nazwiska "Andrew Lincoln" jako nazwy karierowej.

Kariera

Andrew Lincoln zadebiutował na ekranie w 1994 roku, zagrał epizodyczną rolę w emitowanym przez brytyjski Channel 4 serialu "Drop the Dead Donkey". Przełom w jego karierze nastąpił gdy zagrał postać Edgara Cooka w popularnej nadawanej przez BBC produkcji "This Life". Jakiś czas później zaczął regularnie występować w brytyjskich produkcjach telewizyjnych. Dużą popularność przyniosły mu - rola nauczyciela Simona Caseya w "Nauczycielach" oraz rola wykładowcy uniwersyteckiego i psychologa Roberta Bridge'a w "Życie po życiu". Przygotowując się do roli w "Nauczycielach" przez kilka tygodni przyglądał się pracy swojego brata, który jest nauczycielem. Miał również możliwość wyreżyserować dwa odcinki tego serialu.

Pojawił się w wielu produkcjach kinowych i telewizyjnych, najbardziej znane to dramat "Human Traffic" (1999) i komedia romantyczna "To właśnie miłość" (2003). W 2009 roku zagrał Michaela Collinsa w dramacie fabularnym o lądowaniu Apollo 11 na Księzycu "Lot na Księżyc" oraz wystąpił w produkcji scenicznej "Parlour Song". Rok później zagrał, u boku Vanessy Paradis, w filmie "Heartbreaker. Licencja na uwodzenie" oraz wystąpił w serialu "Kontra: Zemsta". W kwietniu 2010 roku został wybrany do zagrania głównej roli, zastępcy szeryfa, Ricka Grimesa w amerykańskim serialu "The Walking Dead". Rola w serialu, który powstał na podstawie komiksu o tym samym tytule, przyniosła mu wielką popularność na świecie.

Życie prywatne

W 2006 roku Andrew Lincoln ożenił się z Gael Anderson, córką muzyka Jethro Tull Iana Andersona. Mają dwójkę dzieci, córkę Matilde i syna Arthura.

Filmografia

Ciekawostki

  • Lincoln przyznał, że pomimo tego, że gra główną postać w The Walking Dead, nie ogląda serialu.