FANDOM

Frank Darabont - jest nagradzanym Oskarem reżyserem, scenarzystą i producentem. Opracował i wyprodukował pierwszy sezon i część drugiego sezonu AMC The Walking Dead.

Biografia Edytuj

Darabont urodził się w obozie dla uchodźców 28 stycznia 1959 r. W Montbeliard we Francji, syn węgierskich rodziców, którzy uciekli z Budapesztu podczas nieudanej rewolucji węgierskiej w 1956 r. Przywieziony do Ameryki jako niemowlę, osiadł z rodziną w Los Angeles i uczęszczał do Hollywood High School. Jego pierwsza praca w filmach była jak asystent przy produkcji niskobudżetowego filmu Piekielna noc (tytuł ang. Hell Night) z 1981 roku. Następne sześć lat spędził pracując w dziale sztuki jako komentator i budując scenografię, starając się zostać scenarzystą. Jego pierwszy dorobek twórczy miał miejsce w 1987 roku w filmie Koszmar z ulicy Wiązów 3: Wojownicy snów (tytuł ang. A Nightmare on Elm Street 3: Dream Warriors).

Darabont jest jednym z zaledwie sześciu filmowców w historii, z unikalnym wyróżnieniem, za jego dwa pierwsze filmy fabularne które otrzymały nominacje do Oscara za najlepszy film: z 1994 r. Skazani na Shawshank (ang. The Shawshank Redemption),(w sumie siedem nominacji) i z 1999 r. Zielona mila (ang. The Green Mile), (cztery nominacje) . Sam Darabont zebrał nominacje do Oscara za najlepszy scenariusz adaptowany dla obu filmów (oba oparte na pracach Stephena Kinga), a także nominacje dla obu filmów od Gildii reżyserskiej Ameryki oraz nominację dla nagrody Writers Guild of America za Skazani na Shawshank (ang. The Shawshank Redemption).

Napisane Odcinki Edytuj

Sezon 1 Edytuj

Odcinki Reżyserowane Edytuj

Sezon 2 Edytuj